Borang Pendaftaran OKU 2022 Orang Kurang Upaya (Tarikh Bayaran)



Borang Pendaftaran OKU 2022 Orang Kurang Upaya (Tarikh Bayaran)|ADAKAH anda ingin daftar Orang Kurang Upaya (OKU)? Perhatian buat anda yang ingin membuat pendaftaran borang OKU tahun 2022 secara online. Untuk makluman anda, pendaftaran borang OKU 2022 boleh dibuat secara atas talian (online) melalui Portal Rasmi Jabatan Kebajikan Malaysia (JKM) atau di mana-mana Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah/ Jajahan/ Bahagian.

Borang Pendaftaran OKU 2019 Orang Kurang Upaya

Sedia maklum, mengikut akta Orang Kurang Upaya 2008, OKU termasuklah mereka yang mempunyai kekurangan jangka panjang fizikal, mental, intelektual atau deria yang apabila berinteraksi dengan pelbagai halangan, boleh menyekat penyertaan penuh dan berkesan mereka dalam masyarakat.

Borang Pendaftaran OKU 2022 Orang Kurang Upaya (Tarikh Bayaran)

Berikut dikongsikan maklumat berkaitan cara permohonan borang OKU beserta syarat kelayakan permohonan, tarikh bayaran dan semakan status:

Cara Pendaftaran Orang Kurang Upaya 2022 Online

1. Permohonan boleh dibuat di mana-mana Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah/ Jajahan/ Bahagian atau muat turun borang permohonan melalui pautan di Borang Pendaftaran OKU.

2. Isikan borang permohonan dengan betul dan lengkap.

3. Sertakan dokumen sokongan seperti salinan sijil kelahiran atau Kad Pengenalan.

Syarat Pendaftaran Orang Kurang Upaya 2022

Antara syarat-syarat pendaftaran Orang Kurang Upaya adalah seperti berikut:

(a) Warganegara yang bermastautin di Malaysia

(b) Telah disahkan/ diperakui oleh Pegawai Perubatan Hospital Kerajaan/ Pakar Psikiatri atau Pakar Perubatan Swasta.

Kod Kategori OKU

     KOD             JENIS KETIDAKUPAYAAN

      DE                       Pendengaran
      BL                        Penglihatan
      SD                         Pertuturan
      PH                            Fizikal
      LD              Masalah Pembelajaran
      ME                           Mental
      MD                          Pelbagai

Semakan Status Permohonan OKU 2022 Online

*Akan dikemaskini

Tarikh Bayaran Elaun OKU 2022

*Akan dikemaskini

Artikel Berkaitan:

👉 Permohonan Bantuan JKM 2022 Online

Selamat membuat Pendaftaran Borang OKU tahun 2022 secara online! Semoga anda berjaya dalam membuat permohonan OKU!

4 comments:

  1. Assalamualaikum...saya kehilangan jari manis tgn kiri dan jari tengah hancur tapi dpt diselamatkan cuma dah bengkok xsama macam asal akibat kemalangan di tempat kerja...tapi saya tak tahu cara untuk mohon kad OKU.sekian mohon pencerahan.

    ReplyDelete
  2. Asalamualaikum.baru ni saya dimasukkan hospital pasir Mas sebanyak dua kalidan kali ke 3 saya dimasukkan ke hospital kota Bahru ini adalah disebabkan saya kena serangan jantung dan saya sudah pun menjalani enjury di lengan kanan saya sekarang saya tidak dapat kerja dgn sempurna .saya ingin tahu boleh ke saya mohon OKU

    ReplyDelete
  3. Asalamualaikum.baru ni saya dimasukkan hospital pasir Mas sebanyak dua kalidan kali ke 3 saya dimasukkan ke hospital kota Bahru ini adalah disebabkan saya kena serangan jantung dan saya sudah pun menjalani enjury di lengan kanan saya sekarang saya tidak dapat kerja dgn sempurna .saya ingin tahu boleh ke saya mohon OKU

    ReplyDelete
  4. Assalammuaalaikum suami saya kaki dia tempang.disebabkan kemalangan beberapa tahun dahulu.tapi rekod kat hsptl semuanye dah hilang sbb banjir.saya Dan suami pernah mohon kad oku.tapi tidak lulus.mcm mana saya Dan suami nak buat rayuan utk dpt Kan oku.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.