Senarai Harga Bateri Kereta Terbaik & Murah Malaysia 2024



Senarai Harga Bateri Kereta Terbaik & Murah Malaysia 2024|BERAPAKAH harga bateri kereta murah di Malaysia bagi tahun 2024? Panduan buat anda pengguna kenderaan di Malaysia yang ingin ketahui senarai harga bateri kereta terbaik dan murah di Malaysia tahun 2024. Berikut dikongsikan Senarai Harga Bateri Kereta Terbaik & Murah Malaysia 2024 buat rujukan anda.

Senarai Harga Bateri Kereta Terbaik & Murah Malaysia 2023

Sedia maklum, bateri kereta merupakan satu komponen terpenting untuk kereta seperti enjin kereta. Bateri kereta ini berfungsi sebagai mengekalkan bahagian elektrik kereta supaya kereta itu dapat berjalan dengan lancar. Jenis bateri kereta itu sendiri adalah bateri basah, bateri bebas penyelenggaraan, bateri kalsium, bateri gel dan bateri hibrid. Antara jenama bateri kereta terbaik yang terdapat di pasaran Malaysia adalah Century, Amaron, Camel, Bosch, GForce, Panasonic, Motolite, Yokohama dan sebagainya.


Senarai Harga Bateri Kereta Terbaik & Murah Malaysia 2024

Berikut dikongsikan maklumat berkaitan Senarai Harga Bateri Kereta Terbaik & Murah Malaysia tahun 2024:


Harga Bateri Kereta Terbaik Malaysia 2024

A. Harga Bateri Kereta Amaron 2024

Senarai Harga Bateri Kereta Terbaik & Murah Malaysia 2023

Antara kelebihan bateri kereta Amaron ini adalah sedia untuk digunakan, bebas rawatan, tanpa memerlukan air bateri tambahan, dapat menjimatkan tenaga elektrik lebih lama, bebas dari kakisan dan mempunyai indicator.

- Amaron Go Car Battery NS40 (MF) = RM170

- Amaron Car Battery - NS40ZL(38B20L) (With Installation) = RM162

- Amaron Car Battery - 55D23L (With Installation) = RM259

- NS40 Amaron GO Car Battery = RM200

- NS60L Car Battery Amaron GO = RM215

- Amaron GO NS70L | 65D26L (MF) = RM265


B. Harga Bateri Kereta Bosch 2024

Senarai Harga Bateri Kereta Terbaik & Murah Malaysia 2023

Terdapat Bosch Battery sebagai salah satu bateri kereta terbaik di seluruh dunia. Ini termasuk produk siri AMS Bosch AM Hightec Sliver yang banyak kegemaran kerana ia bebas penyelenggaraan. Antara kelebihan bateri Bosch ialah mereka mempunyai aloi perak dengan ketumpatan tinggi.

- Bosch car battery bmL2-400 = RM709

- Bosch Automotive Battery AGM LN6 = RM3,009

- Bosch automotive battery EFB LN2 = RM1,219

- Bosch NS40ZL Car Battery MF NS40 38B20L = RM240


C. Harga Bateri Kereta Century 2024

Senarai Harga Bateri Kereta Terbaik & Murah Malaysia 2023

Di Malaysia, nama bateri kereta Century Marathoner Max adalah salah satu jenama bateri kereta terbaik tahun 2021. Bateri kereta Century Marathoner Max boleh didapati dalam pelbagai jenis, mulai dari jenis penyelenggaraan percuma, hibrid, VRLA, dan premium. Jenis bebas penyelenggaraan adalah satu jenis yang agak diminati kerana produk ini mempunyai reka bentuk yang sukar, mempunyai kuasa permulaan yang tinggi, dan tidak memerlukan penyelenggaraan yang rumit.

- Motolite Heavy Duty Car Battery NS60LS + Klang Valley Delivery + Installation = RM190

- Century Car Battery NS60S Marathoner + Klang Valley Delivery + Installation = RM221

- Motolite Heavy Duty Car Battery NS60LS + Klang Valley Delivery + Installation = RM190

- Century Car Battery NS60LS Marathoner + Klang Valley Delivery + Installation = RM221

- Century Car Battery DIN66L Marathoner + Klang Valley Delivery + Installation = RM353

- Century Car Battery 55D23L Marathoner + Klang Valley Delivery + Installation = RM300


Tips Memilih Bateri Kereta Terbaik

Antara Tips Memilih Bateri Kereta Terbaik adalah seperti berikut:

1. Jenis Bateri Kereta

Di Malaysia, ada 2 jenis bateri iaitu bateri basah dan bateri kering (free maintenance). Bateri kering yang betul-betul kering, kosnya amatlah mahal maka boleh kata amat susah untuk dijumpa di Malaysia. Tetapi bagusnya bateri kering ini tidak perlu penyelenggaraan berkala sepertimana bateri basah.

2. Spesifikasi Bateri Kereta

Anda perlu mempunyai sedikit pengetahuan membaca kod bateri. Setiap saiz bateri ada spesifikasi yang berbeza. Sebagai contoh untuk bateri kereta Saga:

- Bateri A: NS60R (46B24R)

- Bateri B: NS60R (55B24R)

NS60/24 itu merujuk kepada dimensi saiz bateri (lebar, panjang, tinggi) manakala 46B/55B merujuk kepada spesifikasi bateri. Lebih tinggi nombornya, lebih tinggi spefikasi bagi bateri tersebut (CCA, AH, RC).

3. Jaminan Waranti Bateri Kereta

Kenapa waranti penting? Kerana untuk bateri kereta, sekiranya ianya didapati rosak di dalam tempoh waranti, syarikat bateri akan menggantikan bateri anda secara ‘one-to-one’.


Cara Buat Bateri Tahan Lama

Berikut dikongsikan cara buat bateri kereta tahan lama:

1. Panjangkan Jangka Hayat Bateri Kereta

Memandu kereta selama 24 jam dalam keadaan cuaca yang sangat panas, bateri kereta akan mula dinyah cas. Sebab itulah jangka hayat bateri kereta di negara yang lebih panas hanya mampu bertahan selama 2 tahun setengah berbanding negara bercuaca sejuk iaitu lebih kurang 4 tahun setengah.

2. Hadkan Perjalanan Jarak Dekat

Memandu kereta anda dengan sekejap menghalang bateri kereta daripada dicas sepenuhnya. Jadi, anda boleh mengekalkan kuasa bateri kereta dengan memandu lebih kerap dan juga memandu untuk tempoh yang lebih lama. Melalui cara ini, anda boleh meningkatkan ketahanan jangka hayat bateri kereta dan mengelakkan bateri kong dengan cepat. 

3. Pastikan Bateri Dipasang Dengan Ketat

Cara pasang bateri kereta yang betul memainkan peranan penting untuk memastikan bateri tahan lebih lama. Bateri yang tidak dipasang dengan betul dan ketat akan menyebabkan getaran.

4. Matikan Semua Lampu Apabila Keluar

Jika anda membiarkan lampu hadapan kereta dan lampu pintu kereta terpasang secara tidak sengaja boleh menyebabkan kerosakan yang teruk pada bateri dan memendekkan jangka hayat bateri kereta. Penggunaan lampu yang berpanjangan tanpa bateri dicas akan menyebabkan bateri kong. 


Semoga perkongsian Senarai Harga Bateri Kereta Terbaik & Murah Malaysia 2024 ini dijadikan rujukan buat anda semua!

No comments

Powered by Blogger.