Tema Umum Sejarah Kertas 3 Peperiksaan SPM 2020



Tema Umum Sejarah Kertas 3 Peperiksaan SPM 2020|PANDUAN buat pelajar Tingkatan 5 yang bakal menduduki peperiksaan SPM tahun 2020 tidak lama lagi. Menurut sumber dikeluarkan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM), tema umum soalan mata pelajaran Sejarah Kertas 3 (1249/3) untuk peperiksaan SPM 2019 adalah Pembinaan Negara dan Bangsa Ke Arah Kemunculan Negara Malaysia Berdaulat. Pada tahun lepas, tema Sejarah Kertas 3 adalah berjudul 'Kemunculan dan Perkembangan Nasionalisme Sehingga Perang Dunia Kedua'. Berikut dikongsikan Tema Umum Sejarah Kertas 3 SPM 2020 buat rujukan anda.

Artikel berkaitan: 
👉 Koleksi Soalan Percubaan SPM 2020
👉 Contoh Soalan dan Skema Jawapan Sejarah Kertas 3 SPM

Tema Umum Sejarah Kertas 3 Peperiksaan SPM 2017

Tema Umum Sejarah Kertas 3 Peperiksaan SPM 2020

Berikut dikongsikan maklumat berkaitan tema umum Sejarah Kertas 3 SPM tahun 2020 yang akan dikemaskini dari semasa ke semasa:



Pembinaan Negara dan Bangsa Ke Arah Kemunculan Negara Malaysia Berdaulat

Rangka Rancangan Jangka Panjang Pertama (RRJPI) 1971 - 1990 menggariskan rangka sosio ekonomi yang menyeluruh bagi mencapai matlamat Dasar Ekonomi Baru (DEB). Selain itu, menentukan matlamat utama pertubuhan ekonomi dan pengagihan, RRJPI juga menggariskan dasar, strategi dan program bagi mencapai matlamat tersebut.

Sejarah Kertas 3 SPM 2019 adalah open book test, jadi semua bahan seperti buku teks, bahan bacaan ilmiah, nota bertulis, bahan fotostat, dan bahan bercetak dibenarkan dibawa masuk ke dalam dewan/bilik peperiksaan.

Artikel berkaitan:
👉 Skema Jawapan Kemunculan dan Perkembangan Nasionalisme Sehingga Perang Dunia Kedua Kertas 3 SPM

Download Tema Umum Sejarah Kertas 3

Tema umum soalan Sejarah Kertas 3 SPM tahun 2020 boleh dimuat turun DISINI.

Semoga perkongsian Tema Umum Sejarah Kertas 3 Peperiksaan SPM 2020 ini dijadikan panduan buat calon SPM!

No comments

Powered by Blogger.